Kapłan

kapłanKapłani to gorliwi wyznawcy jednego bądź kilku bóstw, chociaż najczęściej oddani są pojedynczemu bóstwu. Ich prawdziwa moc pochodzi z modlitw, które formują zaklęcia używane w walkach – od boskich ataków, magię leczniczą aż po wachlarz klątw i błogosławieństw.

W świecie wielu bóstw istnieje wielu różnych kapłanów. Chociaż znaczna większość spędza czas ze swoimi wyznawcami bądź zaangażowana jest w pokojowe działania, istnieją też tacy, którzy rozpalili żarem wiary własną duszę. Są to i mężczyźni i kobiety połączeni świętą więzią z ich bóstwem, wysłani z misją głoszenia danego boga pośród śmiertelników. Kapłani często udowadniają swoją wartość przez wdawanie się w śmiertelnie niebezpieczne konflikty. Szkolenie kapłanów odbywa się w obrębie ich własnego kościoła, często razem z żołnierzami. Mimo że kapłani są bardzo zdolnymi wojakami, to prawdziwa moc pochodzi z ich modlitw lub boskich cudów mogących wesprzeć sprzymierzeńców i karać wrogów. Takie modlitwy pochodzą ze specjalnych błogosławieństw, zaklętych broni, barier ochronnych stworzonych z przywołanej mocy danego bóstwa, uświęconych oddziałów oraz z przerażających klątw. Co więcej kapłani specjalizują się w broni, zbrojach oraz litaniach szczególnie ukochanych przez ich kościół. Podsumowując, wielu kapłanów posiada bardzo szeroką wiedzę nie tylko o swej religii, ale także i o świecie. Jednakże znaleźć można kapłanów zawiedzionych wiarą, mających małą wiedzę o otaczającym świecie. Takie jednostki bardziej polegają na sprawności fizycznej aniżeli na więzi z bóstwem.

Kapłani są dobrze zorientowani w filozofii, mitach i legendach, co daje im wrodzoną premię do umiejętności wiedzy. Dodatkowo, wymagania ich wiary często zmuszają do podróżowania na długie dystanse w różnych warunkach, co daje im wrodzoną premię do atletyki. Kapłani nie czerpią mocy bezpośrednio od bóstwa, ale z wiary w ich boga i z zasad swojej religii. Pochłaniają energię do swych własnych dusz i uwalniają ją poprzez używanie specyficznych modlitw.

Bóstwo

Gdy gracze tworzą postać kapłana, wybierają czczone przez niego bóstwo. Każdy wybór naświetla dwa zachowania pożądane oraz dwa niepożądane. Dla protagonistów kapłanów ich Święty Blask kształtować się będzie na podstawie zachowania. Wzmocnienie pożądanego zachowania przez bóstwo stopniowo podnosi moc, podczas gdy postępowanie przeciwko jego zasadom zaowocuje małym osłabieniem mocy. Zmiany może nie są dramatyczne, ale odzwierciedlają miernik dysonansu pomiędzy deklarowaną wiarą postaci oraz jej realnym postępowaniem.

BóstwoZachowanie pożądaneZachowanie niepożądane
PierwszeDrugiePierwszeDrugie
EothasUczciwośćŻyczliwość Zwodniczość Okrucieństwo
Magrana Cwaniactwo Agresja Pasja Dyplomacja
Berath Racjonalność Spokój Pasja Okrucieństwo
Wael Zwodniczość Cwaniactwo Racjonalność Uczciwość
Skaen Okrucieństwo Zwodniczość Życzliwość i Agresja

Zdolności klasowe i zaklęcia (modlitwy)

Kapłani posiadają mało pojedynczych wzmocnień (buffów), za to posiadają wiele wzmocnień obszarowych. Są także pierwszą klasą, używającą drużynowego leczenia. Kapłani otrzymują dostęp do czarów danego poziomu, kiedy tylko są w stanie rzucać zaklęcia tego poziomu. Lista czarów kapłana jest krótsza od maga, a czary ofensywne są słabsze od druidzkich czy maga. Kapłan otrzymuje czary co drugi poziom (1,3,5,7,9,11,13,15). Na pozostałych poziomach zwiększony zostaje limit rzucania zaklęć z ostatniego poziomu (maksymalnie do 4 razy).

  • Święty Blask [Holy Radiance] – dostępny automatycznie na początku. Regeneruje wytrzymałość sojuszników w bliskim sąsiedztwie kapłana. Dodatkowo zadaje każdym nośnikom (duchom przywiązanym do materii nieożywionej, np. martwego ciała, miedzi, brązu) obrażenia od ognia oraz status przerażenia, jeśli złamie ich siłę woli.

Poziom pierwszy

  • Niewielkie przywrócenie wytrzymałości [Restore Minor Stamina] – jedno z serii stopniowo potężnych zaklęć leczniczych wytrzymałości. Odnawia wytrzymałość wszystkich sojuszników w pobliżu.
  • Zbroja wiary [Armor of Faith] – wszyscy sojusznicy w pobliżu dostają premię do redukcji obrażeń.
  • Wycofanie [Withdraw] – rzucający bądź sprzymierzeniec zostaje zamknięty w sferze ochronnej (nie może podejmować działań ani być atakowany), gdzie regeneruje mu się wytrzymałość.
  • Boska groza [Divine Terror] – sieje postrach w niegodziwych sercach, zmniejszając celność przeciwników.
  • Modlitwa o odwagę [Prayer against Fear] – wzmacnia odwagę towarzyszy, przyznając im dodatkową odporność na ataki powodujące Przestraszenie lub Przerażenie.
  • Święta Medytacja [Holy Meditation] – kapłan oczyszcza swój umysł i podnosi koncentrację sojuszników.
  • Błogosławieństwo [Blessing] – prośba o wstawiennictwo bogów – zwiększa celność sprzymierzeńców.
  • Zatrzymanie [Halt] – nakłada efekt unieruchomienia na pojedynczego wroga.

Poziom drugi

  • Poświęcona ziemia [Consecrated Ground] – tworzy długotrwały krąg regeneracji wytrzymałości na ziemi dla sojuszników, regenerujący ich wytrzymałość.
  • Boskie piętno [Divine Mark] – wyznacza cel zemsty kapłana, zadając obrażenia od ognia i obniżając wartość odbicia.
  • Święta Moc [Holy Power] – tworzy sferę boskiej przychylności, zwiększając siłę i stanowczość sprzymierzeńców w obszarze działania.
  • Lekkie przywrócenie wytrzymałości [Restore Light Stamina] odnawia trochę wytrzymałości sojuszników dzięki boskiej sile kapłana.
  • Modlitwa przeciwko niemocy [Prayer against Infirmity] – wzmacnia zdrowie sojuszników, przyznając premię do obrony przeciwko chorobie [diseased] i osłabieniu [weakend]
  • Powalający glif [Repulsing Seal] – w kontakcie z nią wrogowie zostają obaleni.
  • Ziarno wątpliwości [Instill doubts] sieje niepewność w podświadomości wrogów, zmniejszając ich szybkość.
  • Święta projekcja [Holy Projection] – niespiesznie sunące ucieleśnienie wiary kapłana, leczące sojuszników i mrożące wrogów.
  • Stłumienie nieszczęść [Supress Affliction] – tłumi dzięki sile woli kapłana szkodliwe czynniki, zawieszając czasowo ich działanie.

Poziom trzeci

  • Kolumna wiary [Pillar of Faith] – przywołuje kolumnę boskiego sądu, miażdżąc i powalając wrogów w obszarze działania.
  • Modlitwa przeciwko bezsilności [Prayer against Restraint]  –  zapewnia premię do opierania się atakom z Okulawieniem [Hobbled] i Unieruchomieniem [Stuck]. Jeśli te efekty statusu otrzyma postać, ich czas trwania zostaje skrócony.
  • Czujna obecność [Watchful Presence] – wszyscy sojusznicy wsparcie trwające do końca walki. Gdy jakiejś postaci wytrzymałość spadnie do 20%, czujna obecność uleczy ten brak.
  • Zwłowieszcze Błogosławieństwo [Dire Blessings] – zapewnia zadanie obrażeń krytycznych, wzmacniając stanowczość.
  • Krąg Obronny [Circle of Protection] – tworzy sferę boskiego schronienia, zapewniając premię do wszystkich obron.
  • Średnie przywrócenie wytrzymałości [Restore Moderate Stamina] – odnawia średnią wytrzymałość.
  •  Ochronna pieczęć[Warding Seal] – glif eksploduje elektrycznością w kontakcie z wrogiem.
  • Posępne ciosy [Despondent Blows] – niezłomna wiara kapłana obniża celność wrogów i ich zakres obrażeń krytycznych.

Poziom czwarty

  • Triumf krzyżowców [Triumph of the crusaders] – sprzymierzeńcy dostają premię do regeneracji wytrzymałości po każdym ostatecznym ciosie we wroga.
  • Rygiel wrót śmierci [Baring Death’s Door] – chroni poważnie ranną postać przed spadkiem zdrowia do zera, co spowodowałoby śmierć. Postać nadal może stracić przytomność z powodu utraty wytrzymałości.
  • Adoracja wiernych [Devotions for the Faithful] – prosi o boską łaskę, przyznająć sprzymierzeńcom premię do celności i siły, zmniejszając te cechy u wrogów.
  • Modlitwa o rozwagę [Prayer against Bewilderment] – prosi o rozwagę, przyznając sojusznikom premię przeciwko oszołomieniu [dazed] i zamętowi [confused] oraz skracając czas trwania tych przypadłości, jeśli są aktywne.
  • Duże przywrócenie wytrzymałości [Restor Major Stamina] – dzięki boskiej potędze kapłana czar przywraca znaczną część wytrzymałości.
  • Paląca pieczęć [Searing Seal] – umieszcza na ziemi magiczną pieczęć parząca i oślepiającą przeciwników.
  • Jaśniejący Blask [Shining Beacon] – tworzy jaśniejące źródło światła, utrudniające przeciwnikom wszelką obronę i zadające periodyczne obrażenia od ognia.

 Poziom piąty

  • Podniesienie pokonanych [Revive the Fallen] – daje pokonanym przyjaciołom drugą szansę, przywracając im przytomność i niewielką ilość wytrzymałości.
  • Zbawienie czasem [Salvation of Time] – prośba do bogów o więcej czasu, skutkująca przedłużeniem działania u sprzymierzeńców w zasięgu wszystkich korzystnych efektów, które są akurat aktywne.
  • Dar Zwycięzcy [Champion’s Boon] – boska przychylność daje sprzymierzeńcowi premię do Siły, Percepcji i wszystkich redukcji obrażeń.
  • Kolumna Świętego Ognia [Pillar of Holy Fire] – wyzwala płonącą kolumnę słusznego gniewu, zadając przeciwnikom w obszarze działania obrażenia od ognia.
  • Modlitwa Przeciwko Uwięzieniu [Prayer Against Imprisonment] – wzbudza potrzebę wyzwolenia u sojuszników w obszarze działania, przyznając premię przeciwko atakom, które powodują paraliż lub skamienienie.
  • Krytyczne Przywrócenie Wytrzymałości [Restore Critical Endurance] 
  • Tarcze dla Wiernych [Shields for the Faithful] – przywołuje potężną świętą tarczę, która przyznaje premię do odbicia wszystkim sojusznikom w obszarze działania.

Poziom szósty

  • Korony dla wiernych [Crowns of the Faithful] – korona boskiej chwały zdobi sprzymierzeńców w obszarze działania, przyznając im premię do Percepcji, Intelektu i Stanowczości.
  • Oczyszczający ogień [Cleansing Flame] – kapłan ciska we wroga kulą świętego ognia, która neutralizuje jego obronę i przyspiesza zagładę. Powoduje ciągłe obrażenia od ognia, trwające 5 sekund. Przyspiesza taktowanie wszystkich korzystnych efektów działających na ofiarę (z wyjątkiem leczniczych), a także efektów obrażeń ciągłych. Kula przeskakuje jeszcze na maksymalnie dwóch przeciwników znajdujących się w pobliżu.
  • Pomniejsze Wstawiennictwo [Minor Intercession] – prosi o boskie wstawiennictwo przywracające Wytrzymałość i skracające czas trwania negatywnych efektów na sprzymierzeńcach w obszarze działania.
  • Modlitwa Przeciwko Zdradzie [Prayer Against Treachery] – wzmacnia lojalność drużyny, przyznając premię przeciwko atakom skutkującym zauroczeniem lub zdominowaniem. Skraca czas trwania tych stanów, jeśli już są aktywne.
  • Iskra Godziwych Dusz [Spark the Souls of the Righteous] – wyzwala w sprzymierzeńcach potężny zapał, który wytwarza aurę porażającą pobliskich wrogów.

Dostępne w dodatku The White March:

Poziom siódmy

  • Pomniejsze Ucieleśnienie [Minor Avatar] – kapłan zaczyna lśnić nadprzyrodzonym blaskiem, wynikającym z nasycenia energią. Kapłan staje się pomniejszym wcieleniem swojego bóstwa i otrzymuje premie do wszystkich Cech, Wytrzymałości, Zdrowia i obrażeń zadawanych bronią.
  • Zmartwychwstanie [Ressurection] – pojedynczy sojusznik zostaje przywrócony do życia i uzdrowiony, otrzymuje również efekt Rygla Wrót Śmierci i leczy pobliskich sojuszników.
  • Burza Świętego Ognia [Storm of Holy Fire] – potworny deszcz ognia spada na obszar działania, powodując długotrwałe obrażenia od ognia u wszystkich w zasięgu.

Poziom ósmy

  • Dłoń Dobroci i Nędzy [Hand of Weal and Woe]  – kapłan przywołuje promień światła, który leczy sojuszników i parzy przeciwników.
  • Czujny Strażnik [Watchful Guardian] – wiara kapłana staje się opoką niezłomności dla sprzymierzeńców. Kiedy sojusznik straci przytomność podczas walki, zostanie natychmiast ożywiony i odzyska nieco Wytrzymałości.
  • Symbol zależny od wybranego bóstwa kapłana:
  1. Symbol Eothasa rysuje na ziemi symbol Eothasa, powodujący u przeciwników periodyczne obrażenia od ognia i przyznający sojusznikom premie obronne.
  2. Symbol Magrany rysuje na ziemi symbol Magrany, powodujący u przeciwników periodyczne obrażenia od ognia i Oślepienie.
  3. Symbol Skaena rysuje na ziemi symbol Skaena, powodujący u przeciwników periodyczne obrażenia kłute i Okulawienie.
  4.  Symbol Waela – rysuje na ziemi symbol Waela, powodujący u przeciwników periodyczne obrażenia od zimna i przyznający sprzymierzeńcom odporność na Zamęt, Zauroczenie i Dominację.
  5. Symbol Beratha rysuje na ziemi symbol Beratha, powodujący u przeciwników periodyczne obrażenia od kwasu i Osłabienie.

Talenty klasowe kapłana

  • Dodatkowe zaklęcie pierwszego poziomu
  • Dodatkowe zaklęcie drugiego poziomu
  • Dodatkowe zaklęcie trzeciego poziomu
  • Dodatkowe zaklęcie czwartego poziomu
  • Zakaz [Interdiction] – szybko działający efekt oszołomienia, który kapłani mogą nakładać na grupy wrogów. Nie trwa długo, lecz może być przydatny w pozyskiwaniu natychmiastowej przewagi.
  • Bolesny Zakaz [Painful Interdiction] – przyznaje wrogom dodatkowo efekt osłabienia [weakend].
  • Wzmocniony Zakaz [Empowered Interdiction] – zwiększa skuteczność kapłańskiego potępienia, podnosząc celność umiejętności Zakazu.
  • Jaskrawy Blask [Brilliant Radiance] – Święty Blask zadaje przeciwnikom obrażenia od ognia (nośniki otrzymują zwiększone obrażenia).
  • Natchniony Blask [Inspiring Radiance] – Święty Blask zapewnia sprzymierzeńcom premię do celności.
  • Wyolbrzymiający Blask [Aggrandizing Radiance] – choć Blask kapłana przywraca mniej sił, to otrzymuje on premię do wszystkich cech i szybkości.
  • Talenty zależne od wybranego bóstwa kapłana:
  1. Wieczna Nadzieja [Hope Eternal] – wyznawcy Eothasa otrzymują premię do celności w walce morgenszternami i kiścieniami. Mogą rzucać zaklęcie lecznicze skracające czas trwania przestraszenia i przerażenia.
  2. Natchniony Płomień [Inspired Flame] – wyznawcy Magrany otrzymują premię do celności w walce arkebuzami i mieczami. Mogą rzucać specjalną odmianę Płomienia Lata.
  3. Łowca słabych [Prey on the Weak] – wyznawcy Skaena otrzymują premię do celności w walce stilleto i maczugami. Mogą korzystać ze słabszej odmiany podstępnego ataku łotrzyka.
  4. Niepojęte objawienie [Incomprehensible Revelation] – wyznawcy Waela otrzymują premię do celności w walce kosturami bojowymi i różdżkami. Mogą rzucać specjalną odmianę Olśniewających Ogni Arkemyra.
  5. Blada Dłoń [The Pallid Hand] – wyznawcy Beratha otrzymują premię do celności w walce mieczami dwuręcznymi i buławami. Mogą także rzucać specjalną wersję zaklęcia Żrącej Pijawki Concelhauta.