Rasy
Pillars of Eternity oferuje 6 grywalnych ras. Ich zakres obejmuje rozpoznawalnych ludzi, elfów, krasnoludów jak i niezwykle rzadkich Boskich i aumauan oraz naprawdę dziwnych orlan. Rasy i podrasy różnią się od siebie kulturowo i fizycznie, co może przyczyniać się do tarć i afer.
Pośród rozpoznawalnych ras (włączając w to ludzi) występuje wachlarz grup etnicznych i narodowości. Rasy tego świata nie wywodzą się z tego samego miejsca, tysiąclecia rozwoju zaowocowały wyrazistymi i niezależnymi grupami etnicznymi. Na przykład kransoludzki łowca wywodzi się z południowych borealnych regionów, odróżniając się od odległych kuzynów na umiarkowanej północy.
Współżycie seksualne różnych ras (np. człowiek-elf, elf-orlanin) nigdy nie skutkuje poczęciem. Natomiast skutkuje nim łączenie się podras (np. elf leśny-elf blady). Chociaż międzyrasowe związki jak aedyrski haemneg są możliwe do zawarcia po uprzednim poślubieniu partnera własnej rasy. Wyjątkiem są Boscy, którzy cierpią na trwałą bezpłodność.
Grywalne rasy
- Aumauanie – potężni aumauanie są największymi z ras “cywilizowanych” i zwykle można ich znaleźć w pobliżu oceanu w ciepłym klimacie. Jako nie do końca wodna rasa, lubią jednak wodę, a wiele z ich cywilizacji (takich jak Rauatai) opiera się na morskiej dominacji. Słyną ze swojej niespotykanej siły.
- Boscy [Godlike] – to dzieci ras cywilizowanych, które pobłogosławiono fizycznymi aspektami przypisanymi przez bóstwa (niektórzy jednak nie postrzegają tego jako błogosławieństwo). Aspekty te mogą przyjmować wiele form obrazujących się w deformacji głowy uniemożliwiającej noszenie hełmu i często także występować w postaci mistycznych mocy rasowych. Z powodu niezwykłej natury i trwałej bezpłodności, Boscy są często traktowani ze strachem i podziwem.
- Elfy – dominują w Eir Glanfath i Wędrującej Bieli oraz są powszechne w Aedyrze tak jak w Jelenioborzu. Elfy słynną z szybkości i inteligencji, ale również z introwertycznej natury.
- Krasnoludy – są najbardziej podróżniczą rasą na świecie ze względu na liczne zasiedlanie terytoriów, zakładanie kolonii. Zamieszkują w dużych ilościach Jelenioborze, Republiki Vailiańskie oraz każdą cywilizowaną ziemię. Słyną z wielkiej siły i wytrwałości.
- Ludzie – ludzie (zwykle zwani “ludem”) – najczęściej występują w Jelenioborzu, Imperium Aedyru, Starej Vailii i Republikach Vailiańskich. Choć nie tak ogromni jak potężni aumauanie, ludzie słyną z siły fizycznej oraz siły woli.
- Orlanie – to najmniejsze z kith, choć wiele kultur nie postrzega ich jako cywilizowanej rasy. Charakteryzują się długimi uszami, dwubarwną skórą i owłosionym ciałem. Spotykani w Eir Glanfath, Równinach Ixamitlu i częściowo w Jelenioborzu. Słyną z szybkości oraz umysłowej wyrazistości.
Premie rasowe
Każda rasa otrzymuje premię dodatnią bądź ujemną do dwóch lub trzech atrybutów i jedną pasywną zdolność.
Rasa | Premia do cech | Premia do zdolności rasowej | |
---|---|---|---|
Podrasa | Zdolność | ||
Człowiek | Moc + 1, Stanowczość + 1 | wszystkie | Duch walki |
Boski | Zręczność+1, Intelekt + 1 | Śmierci | Zaproszenie śmierci |
Natury | Źródło życia | ||
Ognia | Bitewny hart | ||
Księżyca | Srebrny przypływ | ||
Orlanin | Percepcja + 2, Stanowczość + 1, Moc -1 | Dziki | Buńczuczne postanowienie |
Osiadły | Pomniejsze zagrożenie | ||
Aumauanin | Moc + 2 | Przybrzeżny | Górująca postura |
Wyspiarski | Uzbrojony po zęby | ||
Krasnolud | Moc+ 2, Kondycja + 1, Zręczność – 1 | Tundrowy | Instynkt łowcy |
Górski | Krzepa | ||
Elf | Zręczność + 1, Percepcja+ 1 | Blady | Żywiołowa wytrwałość |
Leśny | Odległa przewaga |