Krasnoludy
Większość krasnoludów pochodzi z południowej półkuli i rozprzestrzeniła się po świecie w ciągu tysięcy lat dzięki podróżom. Wiele krasnoludzkich kultur oscyluje do miana niedoszłych kolonistów, gdyż ich ruiny kolonialne znaleźć można na całym świecie. Fizycznie krasnoludy cechują się niskim wzrostem i krótkimi kończynami. Wydają się być niezwykle odporne na warunki klimatyczne ze względu na skaliste środowisko naturalne. Przeciętny krasnolud żyje od 110 do 190 lat.
- Krasnoludy tundrowe [Boreal dwarves] – wiele krasnoludów tundrowych (Enutanikowie) żyje na małej południowej wyspie Naasitaq, gdzie wśród skalistej tundry i pokrytych śniegiem lasach mieszkają z bladymi elfami i aumauanami dryfującymi przy brzegu na statkach. Tak jak ich północni kuzyni, te krasnoludy podzielają miłość do eksploracji. Są dość powszechne w Republikach Vailiańskich, ale niespotykane w Jelenioborzu, Aedyrze i Readceras. Niektóre mieszkają w ciasnych, wilgotnych i wielkich miastach Aedyru, wśród agresywnych odkrywców, którzy przepłynęli ocean, by skolonizować Jelenioborze.
- Cechy fizyczne:
- Nos: szeroki i płaski
- Głowa: okrągła, płaska i szeroka
- Oczy: nisko osadzone, okrągłe, skośne koloru piwnego, brązowe, miedziane, złote czarne i purpurowe
- Włosy: proste i cienkie od koloru kasztanowego, brązowego, czarnego do szarego.
- Skóra: żylasta, szorstka, pomarszczona, koloru delikatnej bądź mocnej opalenizny
- Krasnoludy górskie [Mountain dwarves] – zwane Aptapami, pochodzą z kontynentu na wschód od Jelenioborza, po którym rozprzestrzeniali się kilka razy. W przeciwieństwie do małych orlan, którzy często musieli się podporządkowywać, Aptapowie zawsze zwalczali zagrożenia ze strony większych ras i chronili swoje siedliska zamiast ustępować. Krasnoludy górskie widuje się w Republikach Vailiańskich, lecz nie za często w Jelenioborzu i Readceras. Jeszcze rzadszy widok stanowią w Aedyrze.
- Cechy fizyczne:
- Nos: szeroki, wydatny
- Głowa: szeroka, kwadratowa, w kształcie odwróconego trójkąta lub serca, szeroka szyja i szczęka
- Oczy: głęboko osadzone okrągłe i wąskie od koloru zielonego, piwnego, złotego, brązowego, szarego do czarnego
- Włosy: faliste, kręcone lub dredy koloru blond, kasztanowego, rudego, brązowego i czarnego
- Skóra: żylasta, szorstka, pomarszczona od kolorów jasnych do ciemnobrązowych
Premia rasowa i zdolność pasywna
- Wszystkie krasnoludy otrzymują bonus +2 do Mocy i +1 do Kondycji kosztem Zręczności -1.
- Instynkt łowcy [Hunter’s Instincts] – Na terenach tradycyjnie zasiedlanych przez krasnoludy tundrowe samotni łowcy często padają ofiarą istot pierwotnych (szlamów, rozumnych grzybów i roślin) oraz dzikich (ogrów, skuldorów, trolli, witraków i xauripów). Długotrwałe konflikty z takimi istotami sprawiły, że krasnoludy tundrowe mają przeciwko nim wrodzoną premię do celności.
- Krzepa [Hale and Hardy] – krasnoludy górskie są największymi podróżnikami Eory. Podczas swych niezwykłych podróży często wystawiane są na działanie śmiercionośnych trucizn i straszliwych chorób. W rezultacie wszystkie krasnoludy górskie mają na nie zwiększoną odporność.