W aktualizacji opatrzonej numerem 63, Tim Cain opowiada obszernie o twierdzy, którą gracz będzie mógł zarządzać w Project Eternity.
Dziennik twórców Project Eternity
Aktualizacja nr 63 (3 września 2013 r.): Stronghold!
Autor: Tim Cain, Starszy Czarownik Programistyczny i projektant systemów
Cześć! Przez ostatnie kilka tygodni poświęcałem się robieniu z systemu twierdzy, który był jednym z naszych największych stretch goali na Kickstarterze, najlepszego systemu w całej grze. Josh [Sawyer] stworzył niesamowity i bardzo uszczegółowiony projekt twierdzy z mnóstwem ulepszeń, czynności oraz zdarzeń losowych, które sprawiają, że posiadanie twierdzy jest naprawdę fajne i ekscytujące. Chciałbym poświęcić tę aktualizację na omówienie tego, co zrobiliśmy w grze, ale najpierw porozmawiajmy o samej twierdzy.
Najpierw zastrzeżenie: opiszę twierdzę tak, jak jest obecnie zaprojektowana. Ten projekt jest już też w większości zaprogramowany, ale może się zmienić w ramach rozwoju, kiedy ukończymy grafikę i dźwięk, usuniemy wszelkie błędy i dostroimy gameplay. Proszę zatem patrzeć na to jak na wgląd w twierdzę w stanie rozwojowym, który mamy na dzień dzisiejszy.
Twierdzę otrzymacie wcześnie w grze, jeszcze zanim ukończycie akt pierwszy, lecz jest ona stara i zniszczona, więc będziecie musieli ją ulepszyć tak szybko, jak tylko się da. Te ulepszenia otworzą nowe możliwości w postaci nowych czynności, a także zdarzeń, które mogą nastąpić, co uczyni twierdzę dynamicznym miejscem, które warto posiadać.
Przelećmy więc po wszystkich powodach, dla których warto posiadać twierdzę.
Premie
Istnieje 5 premii, które otrzymacie za posiadanie i ulepszanie twierdzy:
- Premie odpoczynkowe – niektóre z ulepszeń będą zapewniały tymczasową premię do atrybutów lub umiejętności niebojowych, kiedy będziecie odpoczywać w twierdzy. Dla przykładu: możecie wybudować Plac treningowy, co zwiększy Waszą siłę lub Bibliotekę, która zwiększy Waszą wiedzę. Część tych ulepszeń jest kosztowna, ale warta swojej ceny.
- Przygody dla bezczynnych towarzyszy – w pewnym momencie, będziecie posiadać więcej towarzyszy, niż wolnych miejsc w drużynie, więc będziecie musieli ich pozostawić z tyłu. Kiedy będą obijać się w twierdzy, mogą brać udział w swoich własnych przygodach, zdobywając dodatkowe punkty doświadczenia dla siebie, a także dodatkowe pieniądze, przedmioty i premie za reputację dla Was!
- Składniki – wiele ulepszeń twierdzy będzie generować składniki na potrzeby umiejętności niebojowych, np. Ogrody botaniczne generują składniki dla umiejętności Przetrwania, a Sklep z rarytasami zapewnia składniki dla umiejętności związanych z wiedzą i mechaniką.
- Specjalne oferty – czasami goście Waszej twierdzy będą mieli rzadkie przedmioty na sprzedaż lub zaoferują je Wam za coś innego. Zwracajcie uwagę na takich gości, gdyż niektóre z oferowanych przez nich przedmiotów mogą być praktycznie niemożliwe do zdobycia w inny sposób!
- Bogactwo – nie zapominajcie, że będąc właścicielem twierdzy, jesteście także właścicielem otaczających ją ziem i możecie obłożyć ich mieszkańców podatkiem. Otrzymywanie należnych Wam pieniędzy w dowód uznania Waszego wysokiego statusu będzie na pewno miłą odmianą.
Brzmi świetnie, prawda? Cóż, bo te premie są świetne, ale to tylko pasywne korzyści z posiadania i ulepszania twierdzy. Istnieje mnóstwo czynności, które możecie wykonywać, gdy tylko wejdziecie w posiadanie twierdzy.
Czynności
Przede wszystkim, kiedy otrzymacie twierdzę, będziecie chcieli ją ulepszać. Takie ulepszenia udoskonalają poszczególne części zamku, co z reguły przekłada się na jego zwiększy poziom bezpieczeństwa lub prestiżu. Bezpieczeństwo pozwala zebrać większe podatki, a także zmniejsza częstotliwość następowania „złych” zdarzeń, zaś prestiż zwiększa częstotliwość następowania „dobrych” zdarzeń losowych oraz również pozwala zebrać większe podatki. Część ulepszeń może służyć jako warunek wstępny do budowy kolejnych, np. nie możecie wybudować Placu treningowego bez wcześniejszego naprawienia wewnętrznego podzamcza twierdzy.
Każde ulepszenie wymaga czasu i pieniędzy, lecz jeśli spełnicie warunki wstępne, możecie prowadzić jednocześnie tyle ulepszeń, na ile Was stać. Nie musicie także siedzieć w twierdzy w tym czasie. Możecie w tym czasie podróżować, a kiedy budowa ulepszeń zostanie zakończona, zostaniecie o tym powiadomieni.
Możecie zacząć ściągać podatki z mieszkańców okolicznych ziem zaraz po objęciu władzy nad twierdzą. Ilość podatków zwiększa się wraz z Waszym prestiżem (gdyż ludzie Was znają i lubią), a także z bezpieczeństwem, gdyż część podatków przepada przez bandytyzm, więc będziecie chcieli dbać o wysoką wartość tych czynników.
Możecie także zatrudnić najemników, którzy będą przebywać w Waszej twierdzy, zwiększając Wasz prestiż i bezpieczeństwo, lecz wymagać w zamian pieniędzy. Część z nich opuści zamek, gdy tylko im nie zapłacicie, zaś inni będą czekać, aż nie otrzymają należnej zapłaty (aczkolwiek nie otrzymacie nie żadnych bonusów do tego czasu).
Jeśli oczyścicie podziemia i zbudujecie w nich więzienie, będziecie mieć możliwość wzięcia w niewolę niektórych postaci napotkanych w grze zamiast ich zabijania. Więźniowie przetrzymywani są w celach więziennych, gdzie możecie ich odwiedzać, rozmawiać z nimi, a czasami używać jako karty przetargowej w późniejszych etapach gry. Będziecie jednak musieli dbać o wysoki poziom bezpieczeństwa, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść do ucieczki!
I wreszcie, część ulepszeń zapewni Wam składniki na potrzeby umiejętności niebojowych. Ta funkcja, wraz z ulepszeniami gwarantującymi premie do umiejętności, sprawia, że twierdza to znakomite miejsce do tworzenia i przechowywania przedmiotów. Możecie zatrzymać się w twierdzy, by przyrządzić jedzenie, mikstury, zwoje i broń oraz pancerze. Wszystko, czego nie potrzebujecie od razu, możecie przechować w skrzyniach i innych pojemnikach w rozmaitych pomieszczeniach twierdzy. Wiecie, tak na wszelki wypadek.
I tym sposobem docieramy do zdarzeń losowych.
Zdarzenia losowe
Kiedy będziecie grać po objęciu kontroli nad twierdzą, niezależnie od tego, czy fizycznie się w niej znajdujecie, będziecie informowani o występującej w niej zdarzeniach losowych. Czasami będzie musieli zająć się sprawą natychmiast, lecz zazwyczaj otrzymacie trochę czasu na podjęcie decyzji.
Najpowszechniejszym zdarzeniem jest przybycie gościa. Istnieje wiele rodzajów gości, ale wszyscy posiadają jedną cechę wspólną – wpływają na Wasz prestiż i/lub bezpieczeństwo przez sam fakt znajdowania się w Waszej twierdzy. Część gości jest wspaniała i zapewnia dobre premie, więc będziecie chcieli, by zabawili u Was jak najdłużej. Część będzie mogła zostać wynajęta i zostanie tak długo, jak będziecie im płacić. Inni zaś nie są wcale tacy fajni i będziecie chcieli zaoferować im jednego ze swoich towarzyszy jako eskortę do ich następnego celu lub po prostu zapłacić im za pójście sobie precz. Niektórzy goście będą mieli rzadkie przedmioty do zaoferowania, a niektórzy wręcz bardzo rzadkie przedmioty w zamian za jednego z Waszych więźniów. Jak widzicie, goście wymagają od Was podjęcia pewnych decyzji.
Jak wcześniej wspomniałem, bezczynni towarzysze mogą brać udział w przygodach w miarę występowania takich zdarzeń. Zostaniecie poinformowani o dostępnych przygodach, czasie ich trwania, a także o potencjalnych nagrodach. Jeśli wyślecie towarzysza na przygodę, będzie on(a) niedostępny(a) do czasu jej zakończenia i przyniesienia nagród. Możecie także posłać wcześniej po każdego z towarzyszy, ale powrócą oni wówczas z niczym. A dlaczego mielibyście po nich posyłać? Bo Wasza twierdza może zostać zaatakowana!
Ataki są najbardziej groźne spośród wszystkich zdarzeń losowych. Od czasu do czasu, przeróżni wichrzyciele zdecydują się zaatakować Wasz zamek. Będziecie poinformowani wcześniej o planowanym ataku, aby móc powrócić i, jeśli będziecie chcieli, wziąć bezpośrednio udział w obronie. W przeciwnym wypadku, atak zostanie zasymulowany, a Wam dostarczony zostanie raport z rezultatem bitwy. Twierdza o wysokiej obronności może odeprzeć niemalże wszystkie ataki (oprócz tych najbardziej zaciekłych), lecz zawsze istnieje ryzyko wystąpienia zniszczeń, które mogą pozbawić Waszą twierdzę ulepszeń, uśmiercić najemników czy nałożyć na Was koszty. Zagrożenie atakiem jest najważniejszym powodem do utrzymywania poziomu bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, na jaki możecie sobie pozwolić.
Mam nadzieję, że podobał się Wam ten przedsmak świata Project Eternity i roli Waszej twierdzy w grze. Niezależnie od tego, jak gracie, twierdza dostarczy Wam mnóstwo profitów i rozrywki!