Tryby gry i łaski Beratha
Tryby gry
Tak jak w części pierwszej istnieją 3 tryby dla graczy poszukujących ekstra wyzwania. Można je włączyć na początku każdej gry i trwają one aż do jej końca. Mogą zostać aktywowane z każdą kombinacją poziomu trudności.
- Tryb Ekspercki [Expert Mode] zapewnia bardziej wymagający i represyjny gameplay, w walce jak i poza nią. Obejmuje on powyższe opcje. Tryb podobny jest do Hardcore Mode z gry Fallout: New Vegas. Ponieważ tryb ten wyłącza wszystkie pomocnicze informacje ułatwiające grę, jest on uważany przez wielu graczy za najbardziej realistyczny styl rozgrywki.
- Próba Żelaza [Trial of Iron] uniemożliwia zapisywanie gry w wielu plikach albo tworzeniu wielu zapisów czy wczytaniu wcześniejszego sejwa w przypadku błędów w rozgrywce. Gracz ma do dyspozycji tylko jeden zapis przez całą kampanię lub dopóki postać gracza nie umrze. A jeśli zginie, zapis gry jest usuwany. Tryb ten jest podobny do Ironman Mode ze Świątyni Pierwotnego Zła. Stanowi on ukłon w stronę klasycznych RPG z lat 80-tych mających za zadanie podnieść poziom trudności przez reprymendę systemu zapisz/wczytaj, tzw. Save Scumming.
- Ścieżka Potępionych [Path of the Damned] to duchowy następca Serca Furii z serii Icewind Dale. Napotkani przeciwnicy będą zależni od poziomu trudności. Na poziomie łatwym postacie czarujące mogą zostać zastąpione przez słabe postacie walczące wręcz. Na poziomie trudnym postaciom rzucającym czary towarzyszą wrogowie walczący wręcz. W Ścieżce Potępionych taka sytuacja nie ma miejsca. Wszyscy wrogowie z każdego poziomu trudności są obecni, a mechanika walki ma za zadanie uczynić ją dużo bardziej brutalną.
Poziom trudności
Trudność gry może być ustawiona na 4 poziomach: fabularnym, niskim, średnim i wysokim.
- Poziom fabularny — przeznaczony dla osób chcących zanurzyć się całkowicie w świecie gry, fabule i dialogach. Walka pozostaje skrajnie ułatwiona.
- Poziom niski (Odprężający) — gra na poziomie niskim wymaga minimalnej ilości mikrozarządzania i wybacza błędy popełnione podczas walki. Przeznaczony dla osób, które oprócz fabuły cenią sobie troszeczkę wyzwania.
- Poziom średni (Klasyczny) — gra na poziomie średnim wymaga strategii i skuteczności, ale wybacza część błędów popełnionych podczas walki. Przeznaczony dla osób chcących cieszyć się umiarkowanym wyzwaniem bądź równowagą.
- Poziom wysoki (Kombatancki) — gra na poziomie wysokim przeznaczona jest dla spragnionych wyzwań weteranów Infinity Engine. Aby przetrwać, wymagane jest mikrozarządzanie i optymalizacja statystyk za pomocą przedmiotów, zaklęć i zdolności.
Łaski Beratha
Jest nowość w serii będąca czymś w rodzaju New Game Plus. Aby odblokować łaski konieczne jest ukończenie kampanii Deadfire. Łaski Beratha mogą zarówno upraszczać kolejną rozgrywkę bądź ją utrudniać.
Poszczególne opcje umożliwiają:
- Pominięcie prologu i przeskok do aktu I,
- Zatrzymanie jednej broni duchowej z poprzedniej rozgrywki w ekwipunku,
- Start gry z większą ilością pieniędzy,
- Niemożność noszenia zbroi podczas rozgrywki,