Eksploracja

Eksploracja wzorowana jest na grach z cyklu Fallout (pierwszej i drugiej części) oraz na Gniewie Zehira (dodatku do Neverwinter Nights 2). W przeciwieństwie do Pillars of Eternity gracz aktywnie zwiedza mapę, nie poruszając się od punktu do punktu, zaś świat posiada półotwartą strukturę. Podczas podróży morskich można zarządzać statkiem oraz towarzyszami. Za pomocą interfejsu mapy da się podróżować bezpośrednio do już odkrytych lokacji.

Zdarzenia

W czasie przygód wokół wysp Archipelagu można napotkać różne rzeczy. Zostaną one zaprezentowane na interakcjach skryptowanych — rolę będzie odgrywał nie tylko statek, ale także wszystkie ulepszenia. Znajdą się tam zdarzenia o charakterze potyczek jak i bardziej neutralne, których przebieg będzie zależeć od wyborów. Np. atak z dział bądź walka na pokładzie. Efektywność dział zależy od ich ulepszeń. Inne zdarzenia to np. odnalezienie opuszczonego statku, uratowanie grupy marynarzy z wraku, spotkanie z wędrownym kupcem czy walki z morskimi potworami.