Efekty statusu i kontuzje

Efekty statusu to stany mające zazwyczaj negatywne skutki dla gracza i drużyny (aczkolwiek istnieją ich pozytywne odmiany, chociażby nakładane przez modlitwy kapłańskie). Takie statusy zwykle otrzymuje się od zaklęć, zdolności, pułapek, czy używania mikstur. Efekty statusu trwają określoną ilość czasu i po jego upływie same mijają, choć pozbyć się ich można zawsze przez odpoczynek oraz przez odpowiednie zdolności klasowe (najczęściej kapłana, pieśniarza lub paladyna) lub przez talenty zwiększające odporność na wybrane efekty.

Rodzaje efektów statusu

  • Zauroczenie [Charmed] – zauroczony cel walczy po stronie przeciwnika, chociaż mniej skutecznie. Szybkość, Celność i wszystkie rodzaje obrony zostają obniżone o 25. Postać może być celem tylko jednego zauroczenia naraz. Kolejne zneutralizuje obecne.
  • Zamęt [Confused] – postać ogarnięta zamętem zachowuje się nieobliczalnie. Co 6 sekund wykonywany jest rzut, który może mieć następujący rezultat: normalne zachowanie, atak na sojusznika, marsz w przypadkowym kierunku, brak działania.
  • Oszołomienie [Dazed] – ofiara oszołomienia ma celność obniżoną o 10, Zręczność, Percepcję i Intelekt zmniejszone o 2, zaś Szybkość o 15%.
  • Dominacja [Dominated] – zdominowany cel poddaje się woli przeciwnika i zrobi wszystko, co w jego mocy, by walczyć z dotychczasowymi sprzymierzeńcami. Dominacja neutralizuje zauroczenie. Postać może być celem tylko jednego efektu Dominacji naraz. Kolejny zneutralizuje obecny.
  • Oflankowanie [Flanked] – odbicie zostaje obniżone o 10.
  • Przestraszenie [Frightened] – Stanowczość i Zręczność zostają obniżone o 2, a celność o 10.
  • Okulawienie [Hobbled] – zręczność zostaje obniżona o 2, ruch o 3, a refleks o 20.
  • Paraliż [Paralyzed] – sparaliżowany cel nie może wykonywać żadnych czynności. Jego Zręczność spada do 0, a refleks i odbicie zostają obniżone o 40. Zajmuje miejsce ogłuszenia, unieruchomienia i powalenia.
  • Skamienienie [Petrified] – pod wpływem skamienienia dusza postaci tymczasowo zamienia jej ciało w nieruchomy, kruchy kamień. Daje to efekt podobny do paraliżu, ale ataki na postać zadawać będą obrażenia bezpośrednio jej zdrowiu, a nie wytrzymałości. Zajmuje miejsce paraliżu, ogłuszenia, unieruchomienia i powalenia.
  • Powalenie [Proned] – powalona postać nie może wykonywać żadnych czynności. Zręczność zostaje obniżona o 2, a Refleks i Odbicie o 10.
  • Choroba [Sickened] – wszystkie cechy postaci dotkniętej chorobą zostają obniżone o 1. Hart i Wola zostają obniżone o 20.
  • Unieruchomienie [Stuck] – unieruchomiona postać nie może się ruszyć z miejsca, ale może nadal działać. Zręczność zostaje obniżona o 2, celność ze wszystkich źródeł o 5. Refleks i Odbicie zostają obniżone o 20.
  • Ogłuszenie [Stunned] – ogłuszona postać nie może wykonywać żadnych czynności. Zręczność, Percepcja i Intelekt zostają obniżone o 4. Refleks i Odbicie spadają o 30. Zajmuje miejsce unieruchomienia i powalenia.
  • Przerażenie [Terrified] – Stanowczość i Zręczność zostają obniżone o 4, a Celność ze wszystkich źródeł o 20. Zajmuje miejsce przestraszenia.
  • Osłabienie [Weakend] – osłabione postaci tracą po 2 punkty Siły i Kondycji. Ruch zostaje zredukowany o 2, a Hart i Wola o 20.
  • Agonia [Maimed] – pojawia się kiedy postać straci wszystkie punkty zdrowia przy wyłączonej opcji natychmiastowej śmierci. Agonia może zostać usunięta jedynie poprzez odpoczynek. Jeśli gracz jej nie wyleczy, a przystąpi do kolejnej walki, jego postać zginie (przypominamy, że nie istnieje opcja wskrzeszania!). W przypadku chęci walki w stanie agonii kapłan może nałożyć czwartopoziomowe zaklęcie zwane Rygielem Wrót Śmierci, które będzie chronić postać od utraty zdrowia na jakiś czas (przydatne zwłaszcza dla osób grających bez stanu agonii z natychmiastową śmiercią).
  • Śmierć [Killed] – postać zginięła w wyniku niewyleczonej agonii albo utraty całego zdrowia. Jedyny efekt statusu, którego nie można odwrócić w żaden sposób.

Kontuzje [Injuries]

Są to urazy różnych części ciała, które można nabyć najczęściej podczas interakcji skryptowanej (rzadziej w wyniku rozmowy). Dotyczy zarówno członków drużyny jak i protagonisty. Kontuzje powodują dosyć paskudne kary wymierzone w celność, obrony i cechy, a usunąć je można jedynie poprzez odpoczynek. Zwykle pojawiają się u postaci z najniższą wartością atletyki albo nieudanego testu tej umiejętności.

  • Stłuczone żebra [Bruised Ribs] – postaci ze stłuczonymi żebrami mają obniżone Hart i Kondycję.
  • Wstrząśnienie mózgu [Concussion] – wstrząśnienie mózgu ma negatywny wpływ na Intelekt postaci oraz jej Wolę.
  • Zwichnięty nadgarstek [Sprained Wrist] – taka kontuzja ma negatywny wpływ na odbicie i celność.
  • Podbite oko [Swollen Eye] – postaci z podbitym okiem doznają uszczerbku na celności i percepcji.
  • Skręcona kostka [Twisted Ankle] – kontuzja kostki obniża refleks i zręczność.
  • Zwichnięte kolano [Wrenched Knee] – taka kontuzja redukuje szybkość ruchu i zręczność.
  • Wybity bark [Wrenched Shoulder] – wybity bark ma negatywny wpływ na szybkość wykonywania czynności i siłę.

Zmęczenie [Fatigue]

Pojawia się kiedy, drużyna nie odpoczywa i nakłada kary odpowiadające długości braku odpoczynku. Zmęczenie można nabyć poprzez nieudany test umiejętności w dialogach i dużą ilość walki. Szybkość normalnego otrzymywania zmęczenia zależy od atletyki. Im ona wyższa, tym później postać pocznie odczuwać zmęczenie. Wysoka atletyka wydłuża czasy pomiędzy kolejnymi odpoczynkami (nie uwzględniając potrzeby odpoczynku spowodowaną wyczerpaniem puli zaklęć i zdolności). Usunąć ją może naturalnie spoczynek, ale też kilka narkotyków.

Rodzaje zmęczenia:

  • Lekkie zmęczenie [Minor Fatigue] – postać otrzymuje -10 do celności, – 5 do obron i 0.9 maksymalnej wytrzymałości.
  • Poważne zmęczenie [Major Fatigue] – postać otrzymuje -25 do celności, – 12 do obron i 0.75 maksymalnej wytrzymałości.
  • Skrajne zmęczenie [Critical Fatigue] – postać otrzymuje – 50 do celności, – 25 do obron i 0.5 maksymalnej wytrzymałości.