Umiejętności niebojowe
Umiejętności niebojowe mogą być wykorzystane poza walką dla różnych celów. Umiejętności niebojowe są uzyskiwane oddzielnie od umiejętności bojowych (tj. Zdolności i Talentów), nie korzystają z tych samych zasobów. Każda klasa może wybrać każdą umiejętność.
Walki można unikać przy pomocy umiejętności niebojowych i takie okazje będą pojawiać się często, np. standardowe przemknięcie niepostrzeżenie obok przeszkody czy zwyczajnie wywinięcie się z walki. Pojawią się też inne metody jak np. uświęcenie zbezczeszczonego cmentarza celem zapobiegnięcia powstawania kolejnych nieumarłych czy znalezienie innego sposobu przeprawy przez zrujnowany most, by uniknąć bandytów po drugiej stronie rzeki.
Umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w rozmowach i skryptowanych interakcjach.
Rodzaje umiejętności niebojowych
- Mechanika [Mechanics] — pułapki i zamki mogą stać się zmorą nawet najbardziej doświadczonego awanturnika, zabijąc lub sprowdzając do agonii tych nieostrożnych, którzy nie spostrzegli zabójczej pułapki na czas. Mechanika ułatwia otwieranie zamków, znajdowanie i rozbrajanie pułapek. Dodatkowo umożliwia każdej postaci zastawianie pułapek. Im wyższa ta umiejętność, tym celniejsza pułapka. W rozmowach i interakcjach skryptowanych mechanika używana jest do włączania i wyłączania maszyn. Pozwala także na znajdowanie ukrytych przedmiotów.
- Skradanie [Stealth] — pozwala graczowi na uniknięcia bycia usłyszanym lub zobaczonym. Aktywuje się automatycznie w trybie zwiadowczym. Im wyższe skradanie, tym bliżej można podejść do wroga, pozostając w ukryciu.
- Przetrwanie [Survival] — umożliwia zrobienie lepszego pożytku z mikstur i żywności. Im wyższe przetrwanie, tym dłuższy czas działania przedmiotów do użytku. W rozmowach i interakcjach przetrwanie odpowiada za wiedzę o dziczy i informacje związane z biologią.
- Wiedza [Lore] — reprezentuje zbiór różnych ciekawostek, opowieści i wiedzy historycznej, często o tematyce ezoterycznej i okultystycznej. Podczas walki wiedza pomoga szybciej wypełniać informacje o obronach stworzeń w bestiariuszu. Im wyższa ta umiejętność, tym szybciej następuje odkrycie obron a także wiedzy o naturze danej istoty (opis).
- Atletyka [Athletics] — poszukiwanie przygód jest męczące. Podróże, walczenie i wspinaczka mogą odcisnąć swoje piętno. Atletyka przeciwdziała skutkom zmęczenia [Fatigue], pojawiającemu się w sytuacji ciągłego braku odpoczynku, pozwalając walczyć dłużej, zanim zostaną nałożone kary. W rozmowach i interakcjach skryptowanych wykorzystuje się ją do fizycznych czynności takich jak wspinaczka, skakanie czy pływanie.