Tryby gry

Poziom trudności

Trudność gry może być ustawiona na 3 poziomach: niskim, średnim i wysokim.

Zmiana trudności gry zwykle oznacza zwiększenie trudności taktyki przez podmianę słabszych wrogów na potężniejszych albo podniesienie ich liczby, jaką możesz napotkać. Zapewnia także niewielki wzrost łupów i obniża go w pewnych okolicznościach. Sztuczna inteligencja nie zmieni się w zależności od poziomu trudności. Poza trybem Ścieżki Potępionych nie ma planów skalowania zdrowia wrogów, poziomu, celności, obron, itd.

Dodatkowe opcje

Poniżej znajdują się dodatkowe rzeczy, którymi możesz podkręcić poziom trudności gry i poczuć z tego satysfakcję. Gracze mogą włączyć bądź wyłączyć owe opcje na początku gry lub w każdym jej momencie. Wszystkie poniższe opcje tworzą Tryb Ekspercki.

Opcje bojowe

  • Ostateczna śmierć – postacie, których zdrowie spadło do zera, giną ostatecznie zamiast otrzymać status okaleczenia.
  • Ukrywanie oświetlenia obszaru przez czary i zdolności.
  • Ukrywanie tooltipów obron i celności.
  • Prosty kontra złożony system odzewu.

Opcje niebojowe

  • Ukrywanie niewykwalifikowanych opcji rozmowy [pozbawionych używania umiejętności].
  • Ukrywanie okienek atrybutów i umiejętności dla opcji rozmowy.
  • Ukrywanie efektów osiągniętej reputacji i usposobienia w opcjach dialogowych.
  • Ukrywanie wartości usposobienia na karcie postaci.
  • Ukrywanie powiadomień o wpływie na towarzyszy.
  • Ukrywanie objaśnień odnośnie zadań w dzienniku, tzn. pokazywanie jedynie tekstu zadania w dzienniku, bez wyjaśnienia co należy robić.

Tryby gry

Istnieją 3 tryby gry, dla graczy poszukujących ekstra wyzwania. Można je włączyć na początku każdej gry i trwają one aż do jej końca. Mogą zostać aktywowane z każdą kombinacją poziomu trudności.

  • Tryb Ekspercki [Expert Mode] zapewnia bardziej wymagający i represyjny gameplay, w walce jak i poza nią. Obejmuje on powyższe opcje. Tryb podobny jest do Hardcore Mode z gry Fallout: New Vegas. Ponieważ tryb ten wyłącza wszystkie pomocnicze informacje ułatwiające grę, jest on uważany przez wielu graczy za najbardziej realistyczny styl rozgrywki.
  • Próba Żelaza [Trial of Iron]  uniemożliwia zapisywanie gry w wielu plikach albo tworzeniu wielu zapisów czy wczytaniu wcześniejszego sejwa w przypadku błędów w rozgrywce. Gracz ma do dyspozycji tylko jeden zapis przez całą kampanię lub dopóki postać gracza nie umrze. A jeśli zginie, zapis gry jest usuwany. Tryb ten jest podobny do Ironman Mode ze Świątyni Pierwotnego Zła. Stanowi on ukłon w stronę klasycznych RPG z lat 80-tych mających za zadanie podnieść poziom trudności przez reprymendę systemu zapisz/wczytaj, tzw. Save Scumming.
  • Ścieżka Potępionych [Path of the Damned] to duchowy następca Serca Furii z serii Icewind Dale. Napotkani przeciwnicy będą zależni od poziomu trudności. Na poziomie łatwym postacie czarujące mogą zostać zastąpione przez słabe postacie walczące wręcz. Na poziomie trudnym postaciom rzucającym czary towarzyszą wrogowie walczący wręcz. W Ścieżce Potępionych taka sytuacja nie ma miejsca. Wszyscy wrogowie z każdego poziomu trudności są obecni, a mechanika walki ma za zadanie uczynić ją dużo bardziej brutalną. Zapisy Ścieżki Potępionych odznaczają się wykonaniem z metalu zamiast z drewna.