W aktualizacji nr 58, Tim Cain opowiada obszernie o systemie rzemiosła w Project Eternity. Miło mi także poinformować, że Polski Portal Project Eternity został przeniesiony na nowy, szybszy serwer.
Dziennik twórców Project Eternity
Aktualizacja nr 58 (2 lipca 2013 r.): Crafting with Tim Cain!
Autor: Tim Cain, starszy programista i projektant.
Pracowałem nad wieloma aspektami mechanicznymi gry od czasu mojej ostatniej aktualizacji o mnichach. Wszystkie klasy są już w grze, wraz z ich umiejętnościami i czarami do poziomu 5. Powinno nam to dać solidne podstawy do przetestowania spotkań na wczesnych wersjach map gry. Zwróciłem zatem swoją uwagę w kierunku niektórych niebojowych umiejętności, w tym rzemiosła.
Podstawy rzemiosła
Rzemiosło to umiejętność, której używa się do sporządzania elementów ekwipunku, takich jak pancerze i broń oraz przedmioty spożywalne, takie jak mikstury czy jedzenie. Aby zacząć taki proces, musisz znaleźć odpowiednią danemu rzemiosłu lokację.
- Kuźnie – takie lokacje mogą zostać użyte do stworzenia jakiejkolwiek części ekwipunku, począwszy od hełmów, przez pancerze, po buty. Jeśli da się to założyć, można to tutaj stworzyć.
- Laboratoria – alchemiczne stoły używane są tworzenia zaklęć, jak również do sporządzania wszelkich mikstur, zwojów lub statuetek (które pozwalają przyzwać stworzenie, które będzie walczyć dla przyzywającego). Jeśli chcesz ulepszyć swój ekwipunek lub czy przygotować miksturę, musisz znaleźć takie laboratorium.
- Ogniska – ogniska używane są do przyrządzania jedzenia i napojów, dających korzyści długoterminowe po ich spożyciu. Wiele obszarów odpoczynkowych będzie posiadało ogniska, więc tego typu rzemiosło często będzie typem „polowym”.
Kiedy użyjesz głównego obiektu w tychże lokacjach, na przykład kowadła w kuźni, otworzy się interfejs rzemiosła, który wyświetla wszystkie Twoje przepisy, podzielone na kategorie takie jak pancerz, broń, buty, hełmy, pierścienie i tym podobne. Kiedy wybierzesz kategorię, zobaczysz wszystkie znane Ci w niej przepisy. Każdy przepis ma zestaw składników potrzebnych do wykonania jego przedmiotu (lub przedmiotów, gdyż niektóre przepisy będą tworzyć zestawy przedmiotów). Niektóre przepisy będą posiadały dodatkowe wymagania, takie jak wymóg posiadania przez Twoją postać lub towarzysza konkretnego talentu lub zdolności, a czasem nawet umiejętności na pewnym poziomie. Przepisy wyższego poziomu mają więcej warunków i wymagają rzadszych składników.
Może zastanawiasz się, skąd brać przepisy. Część otrzymasz automatycznie wraz z awansowaniem swojego poziomu rzemiosła, a także możesz je kupić. Czasami znajdziesz przepisy jako część łupu lub nagrody za wykonanie zadań. Przepisów do znalezienia będzie mnóstwo w świecie Project Eternity, więc nie omieszkaj przejrzeć każdego zakątka i kryjówki. Zwłaszcza kryjówki.
Rzemiosło nie zajmuje w ogóle czasu. Jeśli masz wszystko, czego wymaga się w przepisie i jesteś w odpowiedniej dla rzemiosła lokacji, to możesz stworzyć przedmiot natychmiast. Zazwyczaj składniki się zużywają, ale niektóre są wielokrotnego użytku. Zaś w przypadku recept takich jak zaklęcia, główny składnik nie zużywa się, lecz jest ulepszony przez dodanie nowej premii. Dla przykładu, możesz posiadać miecz, który ma wysoką premię do celności i przepis na Płonący Miecz, który dodaje obrażenia od ognia do każdego miecza. Jeśli użyjesz tej recepty na tymże meczu, otrzymasz ten sam miecz nie tylko z wysoką premią do celności, ale także z dodatkowymi obrażeniami od ognia! Same korzyści!
Rzemiosło może być także użyte do naprawy przedmiotów, ale najpierw powinniśmy pomówić o trwałości przedmiotów w Project Eternity.
Trwałość przedmiotów
Większość przedmiotów nie niszczeje. Większość znaczy buty, pierścienie, hełmy, rękawice, amulety, płaszcze i pasy. Jednakowoż bronie, tarcze i pancerze (tzn. napierśniki) mają ograniczoną wytrzymałość i zużywają się z czasem. Takie przedmioty posiadają pewną wartość wytrzymałości. Każdy atak z użyciem broni obniża tę wartość o jedną jednostkę. Podobnie sprawa ma się z tarczami i pancerzami, kiedy ich użytkownik jest atakowany.
Przedmioty mają mnóstwo jednostek wytrzymałości i nie pojawiają się żadne negatywne efekty, dopóki te jednostki nie wyczerpią się całkowicie. Kiedy przedmiot osiąga 25% swojej maksymalnej trwałości, stanie się „zużyty” i tak będzie wyglądał w Twoim ekwipunku, ale nie będzie będzie żadnej różnicy w jego użytkowaniu, dopóki ma chociaż jedną jednostkę wytrzymałości. Kiedy limit trwałości zostanie wykorzystany, przedmiot staje się „uszkodzony”, co dla poszczególnych rodzajów objawi się następująco:
- Bronie – zaniżone obrażenia i mniejsza celność.
- Pancerze – niższe progi obrażeń oraz obniżona prędkość ataków użytkownika
- Tarcze – utrata części premii obronnych
Przedmioty nie mogą znaleźć się w gorszym stanie niż „uszkodzonym”. Nie zniszczą się kompletnie, ani nie staną się bardziej uszkodzone. Zostają po prostu uszkodzonymi, dopóki nie zostaną naprawione.
Sprzedawcy mogą naprawić przedmioty za opłatą, więc jest to szybka możliwość utrzymania wszystkich przedmiotów w szczytowej kondycji. Koszt naprawy jest proporcjonalny do poziomu zużycia i ceny samego przedmiotu, dlatego też naprawa droższych przedmiotów bywa kosztowniejsza w porównaniu z tańszymi, zwłaszcza, jeśli doprowadzisz je do stanu znacznego zużycia.
Zobaczmy jednakże, jak możesz zaoszczędzić swoje ciężko zarobione pieniądze, przez powrót do samego rzemiosła.
Trwałość i rzemiosło
Zarówno Ty, jak i Twoi towarzysze, możecie naprawiać przedmioty w kuźniach przy użyciu umiejętności rzemieślniczych. Co ważniejsze, możesz używać materiałów zamiast pieniędzy, jeśli posiadasz te właściwe. Im wyższe umiejętności rzemieślnicze posiadasz lub im więcej materiałów posiadasz, tym mniej będzie Cię kosztować naprawa przedmiotu. Niektóre przedmioty może się nawet udać naprawić za darmo!
Czekaj, to jeszcze nie wszystko!
Umiejętności rzemieślnicze obniżają także szybkość zużywania się przedmiotów, które postać używa, więc jeśli takie umiejętności są wysokie, broń użytkownika nie traci całego punktu wytrzymałości, lecz tylko jego ułamek. Tak samo sytuacja ma się w przypadku pancerzy i tarcz, kiedy postać jest atakowana. W skrócie, im większe umiejętności rzemieślnicze, tym mniej trwałości tracą Twoje przedmioty. Zakładamy po prostu, że jeśli wiesz, jak stworzyć przedmiot, to wiesz także, jak go używać i o niego dbać.
Posiadanie wysokich umiejętności powoduje, że Twoje bronie, pancerze i tarcze zużywają się wolniej i możesz naprawić je (i te swoich towarzyszy) taniej niż sprzedawcy. Jest to tak korzystne, że jak można NIE rozwijać umiejętności rzemieślniczych?!
Na to pytanie odpowiem w przyszłej aktualizacji o innych umiejętnościach w Project Eternity.