X

Usposobienie

Usposobienie jest odmiennym typem systemu reputacji, który wpływa na to jak poszczególne postacie reagują na gracza, bazując na jego osobowości. Istnieje dziesięć cech osobowości, zaś usposobienie gracza traktowane jest globalnie na podstawie jego wypowiedzi i sposobów radzenia sobie z ludźmi. Usposobienie uzupełnia drużynowy system reputacji miast/wsi/frakcji.

Osobowość

Istnieje dziesięć cech osobowości, większość jest ekskluzywna, co nie oznacza, że się wzajemnie wykluczają, a gracz może otrzymać reputację mieszaną. Usposobienie nasila się szczególnie w sytuacjach nagłego wyboru, którego dokonujesz poprzez interakcje i może wpłynąć także na to jak rozwiążesz dane zadanie. Cechy osobowości śledzone są niezależnie od siebie, otrzymanie punktów w pojedynczej cesze nie wpływa na pozostałe.

Ludzie będą reagować w sposób korzystny i niekorzystny w zależności od reputacji osobowości, ale jedynie na jedną cechę. Jeśli masz parę cech na umiarkowanym poziomie, dostaniesz reakcje na takim samym poziomie rozdzielnie, ale nie otrzymasz reakcji w przypadku wysokiego nasilenia danej reputacji. Jest możliwe mieć punkty w każdej z reputacji [cechy], lecz mało prawdopodobnym jest reakcja większości NPC na garstkę cech o wysokim poziomie.

Przy zwykłym dialogu opcje wpływające na usposobienie zostaną oznaczone przez odpowiednią cechę osobowości za tekstem, np. [Agresywny]. Te podpowiedzi mogą zostać wyłączone dzięki trybom gry i są zawsze ukryte w Trybie Eksperckim [Expert Mode].

Cechy osobowości

Usposobienie gracza może być wybrane spośród 10 cech:

  • Agresja – gracz postrzegany jest jako gorąca głowa, zuchwały lub niecierpliwy. Niektórzy pomyślą, że wszczynasz bójki i sprawiasz jedynie kłopoty, ale inni mogą podziwiać cię za kontrolowanie sytuacji, bycie zdecydowanym i nie pozwalającym sobą pomiatać.
  • Życzliwość [Benevolent] – gracz postrzegany jest jako wyrozumiały i miły, ale inni mogą uważać go za osobę słabą i robiąca rzeczy za darmo.
  • Cwaniactwo [Clever] – otrzymujesz cechę za bycie pyskatym i dowcipnym w dialogu. Możesz być odebrany jako mistrz obelg, z kolei inni stwierdzą, że nie można cię traktować poważnie.
  • Okrucieństwo [Cruel] – otrzymujesz za działania bezlitosne, sadystyczne, brutalne i władcze. Nie zjednają ci zbyt wielu przyjaciół, ale znajdą się ludzie czujący respekt przed brutalnością.
  • Spokój [Stoic] – zachowania małomówne, flegmatyczne lub prostolinijne.
  • Pasja [Passionate] – często są to wypowiedzi o silnym zabarwieniu emocjonalnym i idealistycznym lub romantycznym, obsesyjnym i gorliwym.
  • Dyplomacja – zachowania ostrożne, uprzejme i uspakajające.
  • Uczciwość [Honest] – otrzymujesz za bycie szczerym i prostolinijnym, np. mówiąc strażnikowi, że włamałeś się do domu.
  • Zwodniczość [Deceptive] – wypowiedzi takie jak kłamanie lub sianie zamętu.
  • Racjonalność [Rational] – wypowiedzi odwołujące się do zdrowego rozsądku, intuicji, zachowań praktycznych.

System zdobywania usposobienia

Każda cecha posiada rangę od 1 d0 10 wymagającą odpowiedniej ilości punktów do zdobycia. Niski przyrost daje 1 punkt, średni 3, a duży 7.

  • Ranga 1 – 4 punkty
  • Ranga 2 – 12 punktów
  • Ranga 3 – 25 punktów
  • Ranga 4 – 45 punktów

Ciekawostki

Josh Sawyer wspomniał, że system reputacji Pillars of Eternity jest bardzo podobny do tego z anulowanego Baldur’s Gate 3: The Black Hound.

Ta strona, jak każda inna w internecie, używa plików cookies dla zapewnienia pełnej funkcjonalności!